Introducere în practica Phowa
Potrivit obiceiurilor Tibetane, în momentul decesului unei persoane, unul dintre membrii familiei persoanei decedate solicită prezenţa unui Preot Budist (Lama) pentru a efectua ceremonia ’’Phowa’’ (numită, transferul de conştiinţă în momentul morţii). Pentru ca un Preot Budist să practice ceremonia, acesta trebuia să fie un maestru în arta practicării Phowa, după ce, în prealabil, acesta ar fi fost iniţiat prin meditaţie şi retragere pe un deal pentru a se pregăti zi şi noapte până vor apărea semnele prevăzute la momentul iniţierii acestuia şi pe care trebuia să le urmărească.
Această iniţiere era oferită exclusiv persoanelor Tulkus (celor Încarnaţi). După această perioadă, cel iniţiat se va putea întoarce pentru a-i introduce în acestă ştiinţă pe călugări, călugăriţe şi laici. Cu toate acestea, Preotul Budist, va continua să se pregătească pentru cel puţin o lună de zi. Când va deveni conştient de semnele apropierii morţii sale (semne pe care a fost învăţat să le recunoască în timpul perioadei sale de izolare), va aborda momentul cu calm şi serenitate. Toţi Tibetanii sunt familiari cu această practică. La fiecare doisprezece ani, în timpul lunilor de vară, când verdele câmpiilor ia locul albului iernii, se poate vedea călătoria pelerinilor Tibetani către micul templul de la Bhum Ngu Sumdo, unde a fost predată pentru prima oară ştiinţa Phowa, oamenilor din Drigung. Acum se pot admira corturile mari albe întinse de către tibetani, într-un contrast puternic faţă de galbenul şi maroul veşmintelor preoţilor şi călugăriţelor cât şi coloratele „chubas”, rochiile tradiţionale tibetane ale femeilor, copii şi florile verii, în pregătirea aşezării temporare pentru cele trei săptămâni de practicare a “PHOWA” de către conducătorul Tulku al Preoţilor Budişti Drigung.
Această practicare a “PHOWA” este realizată de către Venerabilul K.C. Ayang Rinpoche care continuă succesiunea neîntreruptă a descendenţei Preoţilor Budişti Drigung de la Cel Mai Mare Preot Hindus la Tilopa, Naropa, Marpa, Milarepa şi Gampopa, până în prezent. În momentul de faţă, Rinpoche locuieşte în Mănăstirea Tibetană Mahayana Kagyudpa: “THUBTEN SHEDRUB JANGCHUBLING” în zona tibetană şi Bylakuppe în Karnataka din India. Iniţierea în această practică este bine să fie realizată de către un Tulku (Preot budist încarnat) care continuă genealogia Phowa a Predicatorilor Hinduşi. Binecuvântările unei astfel de iniţiere va oferi siguranţă întrucât binecuvântările descendenţilor vor veni nestingherite către discipol împreună cu rezultatele aferente. Înainte de a practica Phowa este bine ca adeptul să fie avertizat că fără o măsură de protecţie, rezultatele nu vor fi cele aşteptate iar practicantul se va confrunta cu numeroase pericole. Este foarte important ca practicantul să aibă încredere într-un Preot Budist Tulku. În cazul în care credinţa este foarte puternică, rezultatele vor fi imediate şi semnificative. Dacă credinţa nu este foarte puternică, atunci rezultatele vor fi de nivel mediu şi aşa mai departe … iar acolo unde nu există credinţă, nu vor exista nici rezultate satisfăcătoare, oricât de mult adeptul va încerca.
La originea doctrinei tantra, “GYUD” este reprezentat astfel:
Chiar dacă un om este atât de păcătos încât să ucidă un sfânt în fiecare zi şi să comită cele cinci Păcate Capitale, dacă va merge pe calea practicii Phowa, voalul păcatului va dispărea. Pentru toţi cei cu foarte multe păcate şi pentru toate fiinţele, aceasta este calea de eliberare, directă şi secretă.
Urgyan Rinpoche a spus că , “Prin meditaţie, toţi putem atinge Iluminarea. Meditaţia mea o pot numi “MA GOM PI” (spontan, fără efortul meditaţiei) . . .”
Naropa a menţionat, de asemenea că, “Există nouă Porţi ale lumii dar numai una este poarta Mahamundra (Nirvana). Dacă vei închide cele nouă Porţi, atunci vei descoperi Calea către eliberare fără nicio îndoială . . . .”
Marpa Lotsawa a menţionat faptul că, “Din momentul în care vei studia Phowa, purifică, purifică timpul din nou şi din nou. Apoi, când moartea îşi va face prezenţa, nu va exista disperare. Dacă, în prealabil, vei fi obişnuit cu Calea Phowa, la momentul decesului vei fi plin de o încredere voioasă …”
Dincolo de cele 9 deschizături ale corpului, numite “buga”, există o deschizătură la nivelul creştetului, iar meritul acestei practici Phowa este capacitatea de a te gândi la acestă deschizătură în momentul zilei şi de a direcţiona conştiinţa prin această poartă căte tărâmul cast al lui Buddha, Buddhafield (DEWA CHAN).
Calea profundă a Phowa este Calea Sfântă a lui Buddha care este Dharma realizată spontan, fără efortul meditaţiei.
DRIKUNG PHOWA CHEN MO – Povestirile Marelui Drikun Phowa
Este foarte dificil să obţii preţiosul corp uman pe care fiecare trebuie să îl utilizăm pentru a atinge Buddheitatea printr-o ascultare atentă, prin contemplarea şi meditarea asupra învăţămintelor preţioase. Chiar dacă cineva s-a născut, acesta poate dispărea brusc, fără niciun avertisment. Din cauza puterii copleşitoare a inerţiei în amânarea efectuării practicii Phowa, viaţa cuiva se termină fără ca acesta să îşi dea seama, din cauza faptului că viaţa este atât de scurtă iar momentul morţii este atât de rapid. Când moartea vine, nu avem nicio cale de scăpare, trebuie să o acceptăm şi să mergem mai departe către viaţa viitoare. În acel moment, nici averea acumulată, nici cei dragi, nici corpul tău drag, nimic nu te poate ajuta, cu excepţia celor mai preţioase învăţături. În acele învăţăminte valoroase, Domnul Shakyamuni Buddha a explicat conceptul de Dharma pentru a se potrivi diferitelor niveluri de înţelegere şi diferitelor dispoziţii ale tuturor fiinţelor prin practicile Shravakayana, Pratyekayana şi Mahayana.
Mahayana este formată din Hetuyana (cauză) şi Phalayana (efect/rezultatul). Hetuyana sau Sutrayana este alcătuită din toate practicile fără iniţierile tantrice. În Phalayana sau Vajrayana există mai multe mijloace (căi) de a atinge Iluminarea prin procesele de Ridicare şi Finalizare dar fiecare trebuie să practice în mod regulat o anumită perioadă de timp înainte de a ajunge la starea de meditaţie.
În Vajrayana, practica Phowa este cea mai directă şi mai rapidă cale de a atinge Iluminarea. Se spune că, chiar şi cei mai păcătoşi oameni au o şansă la iluminare prin practica Phowa. “Există învăţături pentru a deveni iluminat, dar eu am o învăţătură (Phowa) care oferă iluminarea fără meditaţie”, a spus Marpa, marele traducător şi părintele descendenţei Kagyu.
Descendenţa Phowa “Jaktshukma” deţine una dintre cele mai valoroase practici Phowa. În secolul al VIII-lea, regele Dharma al Tibetului, Thri-song Deu-Tsen l-a invitat pe marele maestru indian tantric, Guru Padmasambhava, în Tibet, pentru a construi mănăstirea Samye. Guru Padmasambhava a locuit în peştera Ch’im-phu în apropiere de Samye, când un ministru important al regelui, Nyima, a avut o tragedie. Nyima, care a avut două palate şi era în curs de a se muta dintr-o parte în alta, a împachetat unele bunuri la lumina unei lanterne, moment în care o scânteie mică a provocat un incendiu care a ars imediat întregul palat, murind treisprezece persoane, inclusiv părinţii lui. De asemenea, toţi caii, catârii, bovinele şi alte animale au pierit în incendiu. Ministrul Nyima, gândindu-se la dragostea şi respectul pe care oamenii le-au arătat părinţilor săi, acesta s-a simţit ca şi cum ar fi comis cel mai mare păcat prin provocarea morţii propriilor părinţi şi a celorlalţi oameni.
Regele, dorind să pună capăt suferinţei ministrului, s-a dus la peştera Ch’im-phu pentru a cere ajutorul lui Padmasambhava. Acesta din urmă, printr-o putere miraculoasă a mers pe Tărâmul Pur pentru a-l vedea pe Amitabha Buddha. Padamasambhava i-a spus lui Buddha despre suferinţa Ministrului Nyima şi i-a cerut să-i dea o învăţătură specială pentru a-l elibera de suferinţă. Buddha Amitabha i-a dat învăţătura Phowa, care ulterior a renunţat la toate activităţile lumeşti pentru a practica Phowa. Prin intermediul acesteia, conştiinţa Ministrului Nyima a atins Tărâmul Sacru în momentul venirii morţii iar diferite semne au apărut precum curcubeele şi relicvele din propriul corp.
Textul învăţăturii a fost ascuns în Lacul Mandala Neagră care se află în spatele Dealului Dhaglhagampo. Regele Naga, Tsurana-Ratna, a cerut să fie păzitorul acestui text iar Padmasambhava i-a spus că viitoare încarnare a Ministrului Nyima va fi Nyida Sang-gye şi că a va trebui să îi dea acestuia textul. Apoi, Padmasambhava a trebuit să plece către tărâmul lui Rakshas. După mai mult de 350 de ani, încarnarea Ministrului Nyima s-a născut ca fiu de păstor. Pe măsură ce ajungea la momentul maturităţii, pentru Nyida Sang-gye, compasiunea şi lacrimile de durere pentru animalele care erau omorâte, deveneau tot mai puternice şi intense. Pentru a-i alina suferinţa, Buddha Amitabha a venit la Nyida pentru a-i oferi învăţătura Phowa de care vor beneficia toate fiinţele conştiente şi sensibile. Ulterior, acesta a transmis învăţămintele tuturor animalelor, moment în care, numeroase semne au început să apară. După cele întâmplate, Regele Naga a venit la Nyida Sang-gye pentru a-i spune despre Textul Ascuns (Ter-ma), iar acesta a luat Ter-ul din Lacul Mandala Neagră şi a oferit învăţăturile Legendelor. Prin intermediul acestor învăţături, mulţi cei din neamul Naga au renăscut într-o viaţă superioară iar numeroase fiinţe umane au cunoscut sentimentul eliberării. Această transmitere de învăţăminte aparţine lui Drikung Kagyudpa, un devotat practicant care nu are nicio îndoială în calificarea şi calităţile unui Lama (Preot budist). Prin învăţămintele sale se poate experimenta semnele Phowa, fiind de ajuns primirea Binecuvântării, fapt experimentat de numeroşi practicanţi din întreaga lume.
Descendenţa familiei Drikung Kagyu este una dintre legăturile de rudenie Budiste Tibetane. Fondatorul său, Kyyobpa Jigten Sumgon (1143 – 1217) – considerat al doilea Buddha, a fost regentul-Vajra al lui Phagmo Drupa, conducătorul descendenţei Gampopa ( 1079-1153). Neamul Drikung Kagyu deţine numeroase învăţături despre toţi yankeii pe care Shakyamuni Buddha le-a transmis mai departe în beneficiul tuturor fiinţelor conştiente. Acest neam, dispune de asemenea de o transmitere completă a practicilor meditative ale Căilor Profunde Mahamudra şi a celor Şase Poziţii Yoga ale lui Naropa. Ordinul Drikung este faimos pentru capacitatea sa de a transmite puterea meditaţiei Phowa către iniţiaţii şi adepţii devotaţi care o practică. Astfel, transmiterea Phowa dată de către Preoţii Budişti Drikung a ajuns să fie cunoscută ca “Drikung Phowa Chen-mo” – Marele Drikung Phowa. Drikung Phowa a devenit atât de puternică, încât, ceremonia Drikung Powa Ch’en-mo, care are loc la fiecare doisprezece ani la Dro-ngor Sum-dho, în partea centrală a Tibetului, a ajuns să fie considerată o tradiţie. Faima acestei practici a continuat să se extindă întrucât numeroşi participanţi au experimentat semnele Phowa în timpul Transmiterii Binecuvântării dată de către Conducătorul Preoţilor Budişti a neamului Drinkung Kagyu. Datorită energiei acumulate de către întreaga linie de rudenie şi de către binecuvântarea învăţăturilor, adeptul devenit Preot Budist este capabil să transmită în mod direct binecuvântările acestei practici către cei mai puri şi devotaţi discipoli care pot experiementa semnele foarte repede. În momentul în care unul dintre ei a primit oricare dintre semnele Phowa, în acel moment el este considerat a fi pregătit pentru a intra pe Tărâmul lui Buddha în momentul morţii. Fiecare discipol ştie că odată ce a intrat pe Tărâmul lui Buddha, nu se mai poate întoarce pe tărâmurile samsarice şi că în acel moment poate dobândi Iluminarea. În prezent, Drikung Phowa a devenit deosebit de relevantă datorită faptului că, în societatea actuală nu avem nici timp, nici circumstanţe pentru a merge pe calea spirituală a Dharmei aşa cum au făcut predecesorii noştrii în trecut. Noi avem nevoie urgent de o cale spirituală simplă, relevantă şi directă care să ne permită să transformăm stressul şi ritmul vieţii moderne într-o forţă vitală care să elimine materialismul şi ataşamentul pentru lucrurile lumeşti şi care să trezească în noi conştiinţa că fiecare are un Buddha în interiorul său.
Meditaţiile Drikung Phowa sunt simple şi totuşi puternice iar noi avem aceeaşi oportunitate ca miile de oameni din Tibet de a stăpâni practica Phowa, permiţându-ne să experimentăm fenomenul morţii, care este o certitudine, pentru a intra pe Tărâmul pur al Fericirii. Sfinţia Sa Drikung Kyabgon, regentul Vaira al lui Jigten Sumgon, o reîncarnare a lui Chenrezig, precum şi pe alţi Preoţi Budişti Drikung ca Venerabilul K.C. Ayang Rinpoche călătoresc în jurul lumii pentru a oferi aceste învăţături valoroase tuturor oamenilor.
Sursa: www.sacred-texts.com/bud/tib/phowa.htm
Poate e o idee buna sa scrii pe undeva si numele maestrului din poze, Tanpai Rimpoche 😉
Multumesc pentru observatie. Trecusem numele si titlul pozei, dar am uitat sa pun si caption vizibil pentru vizitatori. Multumesc inca odata