Concluzia a fost trasa pe baza unor confuzii de interpretare si cunoastere ampla a Bibliei si a faptelor istorice a perioadei. Una din concluziile pripite care ar atesta ca Maria Magdalena a fost prostituata este faptul ca ea il insotea pe Isus si pe cei 12 apostoli barbati, deci era inconjurata de barbati.
Dovezi biblice si religioase
Niciunde in Biblie nu apare pomenit nimic cum ca Maria Magdalena ar fi fost o prostituata. In Marcu 16:9 se spune “El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni”, lucru care cel mult dovedeste ca Maria avea 7 demoni, nu ca ar fi fost prostituata. Concluzia trasa era pe baza faptului ca, credinta din acea vreme era ca demonii sunt esenta bolilor, iar scoaterea demonilor implica vindecarea ei.
În Occident (Catolicism) se presupunea că Maria Magdalena este aceeași persoană cu păcătoasa care i-a spălat picioarele lui Iisus (Luca 7:36-50) și cu sora Martei (Maria din Betania) și a lui Lazăr (Luca 10:38-42, Luca 12:1-8), dar Biblia susține că Mariiile respective proveneau din orașe diferite, deci nu puteau fi aceeași persoană.
In Evanghelia lui Ioan, Isus dupa inviere ii spune Mariei “Nu ma atinge, inca nu m-am intaltat la Tatal”, lucru care ar fi un semn de afectiune din partea Mariei, dar Isus era intr-o alta forma de existenta. In versiunile din greaca veche apare “nu te lipi cu mine”, lucru care este mai intim, firesc daca ar fi fost soti, dar tabu daca nu erau casatoriti. Dar ar fi putut fii un act de devotiune dus la extrem de Maria si fara sa-l cugete.
Maria Magdalena este una dintre cei mai mari sfinti din istoria Bisericii. Este femeia cel mai des mentionata in preajma lui Isus si cand acesta este rastignit, ea si Maria stau langa crucea lui. Daca ar fi fost apostol, ar fi fost cea mai importanta. La inviere, Magdalena este cea careia i se arata Isus pentru prima data in 3 Evanghelii, depasindu-l si pe Petru ca si importanta.
In 591 (sau 595 dupa alte surse), papa Grigorie cel Mare stabileste in discursul de Paste, ca Maria Magdalena si pacatoasa (considerata prostituata) ce apare descrisa in evanghelii este una si aceeasi persoana. În 1969 Biserica Catolică a retractat zvonul că Maria Magdalena ar fi fost o prostituată, dupa 1378 de ani de iluzie/confuzie.
Dovezi extra biblice si evangheliile apocrife
Potrivit Traditiei, Maria Magdalena va fi prezenta in Fenicia, Egipt, Siria si Roma, pentru a propovadui invatatura lui Hristos. Se vorbeste si de faptul ca l-a tamaduit pe imparatul Tiberiu (14-37 d.Hr.), care avea un ochi bolnav.
În anul 1896, lângă localitatea Nag Hammadi din Egipt, au fost descoperite trei papirusuri în limba coptă. Unul dintre ele era documentul apocrif „Evanghelia după Maria Magdalena“, o lucrare gnostică, redactată în jurul anului 160 d.C. Ulterior, două copii în limba greacă ale acestui document au fost descoperite și în nordul Egiptului, alături de o copie a Evangheliei apocrife a lui Toma. Aceste evanghelii nu au fost incluse în Noul Testament, deoarece conțineau relatări contrare ideologiei taberei proto-ortodoxe.
Conform Evangheliei după Filip, Maria Magdalena a fost discipola preferată a lui Isus si o insotitoare intima a acestuia “Insotitoarea Mantuitorului e Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decat pe toti ucenicii Sai si obisnuia adesea sa o sarute pe (gura)”. Cuvantul “gura” nu apare propriu zis, exact in acel loc se intrerupe papirusul.
Maria Magdalena este numită sfânta și slăvita mironosiţă, care inseamna de-mir-purtătoare sau purtătoare de mir (din grecescul mirophores) fiind una femeile care alături de Maica Domnului (Marcu 15, 40; Ioan 19, 25) au mers la mormântul Mântuitorului ca să ungă trupul Domnului cu miresme (mir și aromate), după tradiţia evreiască de înmormântare (Marcu 16, 1). Conform DEX-ului Mironosiță inseamnă printre altele și “Epitet dat unei femei prefăcute, care simulează nevinovăția, modestia“ Probabil termenul de mironosiţă sau mironosita a primit conotatie negativa tocmai datorită confuziei legată de concluzia că Maria Magdalena ar fi fost o prostituată.
In Biblie nu este nici o referinta cum ca Isus ar fi fost insurat/casatorit, dar nici ca era burlac. Obiceiurile vremii spun ca printre evrei era normal ca barbatul sa fie casatorit (era anormal sa nu fie casatorit), lucru care nu-i scade din divinitatea care ii este atribuita. In ebraica nici nu exista termen pentru cuvantul “burlac”.
In “Cina cea de taina” a lui Da Vinci (1495, Santa Maria de la Grazie din Milano), lipseste cupa din care au baut toti vin si se considera ca acea cupa era simbolica si era de fapt Maria Magdalena. Ioan, cel din stanga lui Isus (in imagine), este foarte tanar, o figura ce tinde sa fie perceputa ca femeie. Toti ceilalti au barba. Unii eruditi mai emit ipoteza ca ar fi vorba de prezenta Mariei Magdalena, scotand in evidenta simbolul V sau M care se creaza la nivel vizual intre Isus si persoana care este in stanga lui.
Maria Magdalena a fost inmormantata intr-o pestera din Efes, loc ce va deveni locas de tamaduire pentru multe neputinte. In anul 899, imparatul Leon al VI-lea Filosoful a poruncit ca moastele Sfintei Maria Magdalena sa fie mutate la Constantinopol, pentru a fi asezate in Manastirea “Sfantul Lazar”. Racla cu mana stanga a Sfintei Maria Magdalena este prezenta la Manastirea “Simonos Petra” din Sfantul Munte Athos.
in evreieste burlac se spune……….RAVAC sau RAVACA la femei……רווק………רווקה
Multumesc pentru completare, ce am inteles este ca nu exista in trecut un astfel de cuvant. Astept pareri si completare la aceasta idee.