Televiziunea si copiii

copiii si televizuneaCopilul a devenit, în societatea contemporană, personajul central al familiei. Orice părinte responsabil încearcă să ofere copilului său condiții optime de dezvoltare. Pe lângă hrană, îmbrăcăminte, jucării, cărți, părinții fac eforturi ca micuții să beneficieze de o educație competitivă, incluzând aspectul accesului la informație. Astfel, în ziua de azi, achiziționarea unui calculator devine o necesitate pentru familiile cu copii. Micuții, captivați de lumea virtuală, petrec din ce în ce mai mult timp în fața monitorului și din ce în ce mai puțin timp în compania părinților. Confruntat cu această realitate, un părinte adevărat va cântări beneficiile și pierderile privind dezvoltarea psihică a copilului său.

Constatări

  • Tinerii de azi petrec mai mult timp în fața TV decât în sălile de clasă (mai mult de 3 ani până la vârsta de 18ani). Ei se află în fața televizorului 1.500 de ore/an, în timp ce la școală merg doar 900 de ore/an.(consecința: doar 25% dintre adolescenții americani, spre exemplu, știu unde s-a scris Constituția S.U.A. – Philadelphia, în timp ce 75% dintre ei știu codul cartierului Beverly Hills-90210).
  • Copilul american privește timp de 1.197 min/săpt la TV, în timp ce părintele obișnuit petrece în conversație cu copilul său doar 38min/săpt.
  • Copiii între 2-14ani urmăresc programele TV timp de aprox. 28 ore/săpt.
  • Până la vârsta de 14 ani copilul obișnuit vede la TV 11.000 de crime.
  • Numărul scenelor TV cu tentă sexuală între orele 20-21 a crescut mai mult de 4 ori din 1976, deși această perioadă a fost descrisă  ca ora familiei.
  • Perioada critică de expunere la TV este preadolescența.(Asociația Americană de Pediatrie)
  • În Rusia există în prezent circa 100.000 de copii asociați în grupări criminale.
  • O parte considerabilă a desenelor animate sunt saturate cu scene de violență.(vezi Țestoasele Ninja)
  • O treime (34%) dintre criminali, bărbați reținuți pentru comiterea unor crime violente(omor, viol, atac) au declarat că au imitat tehnicile criminale văzute la TV.(Jurnalul Asociației Medicale Americane)
  • Toate studiile americane și canadiene bazate pe efectele unei expuneri prelungite la TV a unui copil demonstrează o relație pozitivă între expunerea timpurie la violența TV și agresivitatea fizică de mai târziu.(Academic Press)
  • Cercetători de la 41 de universități americane au ales la întâmplare 2.500 de ore din 2.693 de programe prin cablu, timp de 20 de săpt. în perioada 1994-1995. Concluzia: 57% din programele studiate prezentau scene de violență.
  • Studiile arată că vizualizarea anumitor programe violente poate mări agresivitatea la copii, devenind astfel mai irascibili la comportamentul violent al altor oameni.(Studiul național al violenței la TV)

Deși violența prin mass-media (presă și audiovizual) nu este singura cauză a violenței comportamentale, ea este cu siguranță un factor important care poate fi remediat de părinte/educator.

dv2014007Efecte

  1. Tulburări somatice
  • Cinescopul produce o iradiere care conduce la dereglări neuro-somatice în organismul copilului. În urma acestei iradieri, sistemul nervos al acestuia se epuizează rapid.
  • În timpul vizionării TV se consumă cu 50% mai multă vitamină A, C, E, magneziu și seleniu. Șederea prelungită în fața ecranului de televizor/computer, conduce la tulburări asteno-nevrotice.
  • Din cauza sedentarismului, se dereglează funcționarea intestinului; produșii de catabolism se elimină defectuos iar copii se îmbolnăvesc mai frecvent.
  • Scăderea nr. de leucocite la cei ce se expun iradierii (tv/computer) a dus la stabilirea normelor de timp pentru lucrul la calculator, deoarece este afectată funcția de apărare a organismului, scăzând rezistența la îmbolnăviri.
  • Apare obezitatea la copii (datorită scăderii activității fizice, în timp ce ingestia de hrană crește).

agresivitatea tv 2. Tulburări psiho-comportamentale

  • Slăbirea memoriei (copiii asimilează mai greu, nu se pot concentra la ore).
  • Tulburări ale somnului (somnambulism, insomnie, sindromul picioarelor agitate, micțiune nocturnă, coșmar, treziri frecvente).
  • Tulburări ale stării de veghe (somnolență, apatie, toropeală).
  • Depresie, anxietate, comportament violent (copiii care vizionează emisiuni violente la TV au mai multe șanse să dezvolte un comportament antisocial și agresiv).
  • Scăderea simțului civic (copiilor le este indusă ideea că viața omenească nu reprezintă nimic, că omul este o gâză ce poate fi strivită în orice clipă. Datorită violenței producțiilor cinematografice, copilul învață să trăiască după legi în care învinge cel mai puternic, cel mai viclean, iar omul nu mai este receptat ca un semen, ci ca un potențial adversar).
  • Enurezis, defecte de vorbire, ticuri nervoase.
  • Tulburări de percepție.
  • Ștergerea distincției dintre real și imaginar, violență și non-violență, comportament bun și rău.

Recomandări pentru părinți/educatori

Priviți la televizor împreună cu copilul. Faceți-i cunoscute sentimentele dvs. privind violența TV și cereți-i ajutorul când intenționați o schimbare în program.

Ajutați copilul să aleagă programele. Explicați copilului că una din sarcinile unui părinte este aceea de a supraveghea ce vizionează copiii. Televizorul va fi deschis doar pentru programe de calitate și stins la terminarea acestora.

tv si copilulÎnvățați copilul să privească la tv cu un ochi critic. Discutați cu el despre tehnicile de manipulare.

Insistați ca timpul de vizionare la tv să fie limitat. Plănuiți vizionarea ANUMITOR programe în locul vizionării la întâmplare.

Căutați programe speciale, adaptate vârstei copilului.

Asigurați-vă că vizionarea nu este folosită ca înlocuitor al altei activități.

Copiii sub 3 ani nu ar trebui să privească deloc la tv, deoarece aceasta stânjenește dezvoltarea sănătoasă. (recomandarea Academiei Americane de Pediatrie din august 1999).

Distanța minimă de la care copilul poate viziona programele este de cel puțin 3 metri.

Nu folosiți televizorul pentru a ține copilul ocupat!

Discutați cu copilul despre ceea ce este real și ceea ce nu este real la televizor. Oferiți-i copilului posibilitatea de a pune întrebări.

Discutați cu copilul alte metode de rezolvare a problemelor decât cele prezentate în emisiunea vizionată.

Evitați folosirea televizorului când trebuie să aveți grijă de copil.(babysitting)

Nu folosiți televizorul ca să pedepsiți sau ca să recompensați copilul, acest lucru îi poate conferi mai multă putere decât are deja.

Nu mâncați în fața televizorului.

Suplimentați alimentația copiilor care petrec mai mult timp în fața televizorului cu vitamina A pe care o găsiți în morcov, usturoi, varză, roșii, cereale, etc. și cu vitamina C, conținută în măceș, cartofi, polen, și oferiți cel puțin o masă pe zi de fructe sau legume proaspete; de asemenea, cu vitamina E care se găsește în cereale germinate, legume verzi, polen, etc.

A3RFKEAjutați copilul să își facă un program alternativ. Copiii pot urmări programele tv care sunt adaptate după anumite cărți.

Căutați semnele de oboseală (ochi fără expresie, stare de apatie) și propuneți o altă activitate.

Explicați-le copiilor de ce le sunt interzise unele programe.

Eliminați programele tv și jocurile video pe calculator violente și stereotipe.

Nu vă enervați când, ca urmare a reducerii timpului de vizionare , primiți plângeri de tipul “ma plictisesc”. Plictiseala conduce adesea la creativitate. Spuneți-le copiilor că starea de plictis este o insultă la adresa propriei persoane.

Dacă aveți posibilitatea, vizionați programe înregistrate. Astfel, programul poate fi oprit pentru a discuta, iar în al doilea rând puteți trece foarte repede peste reclame. Acestea pot induce necesități false, artificiale și se derulează prea repede pentru a fi analizate. Eventual le puteți analiza, arătând copilului, de exemplu, cum dragostea pentru un prieten sau un animal poate fi transferată unei bomboane frumos colorate. Până la vârsta de 18 ani copii văd în medie 500.000 de reclame care sunt saturate de mesaje emoționale ce-i determină să acționeze fără să gândească.

Construiți sistemul de valori al copilului. Copilul are nevoie să-și dezvolte un sistem de valori funcțional pentru evitarea bolilor psihice. Aceasta este una din cele mai importante relații cu copilul, relație pe care televiziunea nu va putea niciodată să o înlocuiască.

Alternative la tentația TV

  • Citiți-i copilului dvs. sau încurajați-l să citească.
  • Plănuiți activități distractive, atât fizice cât și intelectuale, acasă și în afara casei.
  • Ajutați-vă copilul să învețe să se distreze singur; pentru început imitați crearea unui film. Dvs sunteți regizorul, propuneți un subiect, iar copiii vor primi rolurile și le vor interpreta(juca).
  • Vorbiți cu copilul dvs. încă de când este mic. Comunicarea cu adulții poate fi cea mai bună activitate în vederea unei dezvoltări psihice adecvate.
  • Petreceți mult timp împreună, creând altfel legături emoționale pe care un copil ar trebui să le aibă.
  • Încurajați creativitatea. Lăsați-vă copilul să utilizeze materialele pe care le are la îndemână în alt mod decât cel obișnuit.

copiii si tv

Sursa: psiholog Simigiu Aurora


 Informează-te dacă vrei să fii sănătos
Vrei să fii sănătos?

Dacă vrei să primești informații interesante, practice și utile, înscrie-te aici

, , , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.