Laptele: importanta si efectele lui asupra organismului

Lapte Sume enorme de ordinul miliardelor de dolari au fost investite de industria producătoare de lactate pentru a ne convinge că laptele și derivatele acestuia sunt sănătoase sau chiar vitale pentru funcționarea optimă a organismului. Diverse studii, sponsorizate de industria lactatelor, afirmă că laptele este foarte sănătos, că este cea mai bune sursă de calciu și că previne osteoporoza, promovându-l ca veritabil superaliment.

Să fie oare așa? Este laptele sănătos? Este laptele o sursă bună de calciu? Poate laptele să prevină osteoporoza? Este laptele un aliment nutritiv sau toxic pentru organism?

Este laptele sănătos?

Laptele de vacă are un conținut mare de proteine,  minerale precum calciu, potasiu, fosfor și vitamine precum retinol, vitamina D, riboflavină, vitamina A și niacina. Sună bine, nu? La o primă vedere, laptele pare un aliment sănătos. Un aliment-minune pentru sănătate și longevitate. Și așa și este. Pentru sănătatea și longevitatea vițelului.

Mama care alapteaza copilulLaptele oricărui mamifer are exact cantitatea necesară de proteine, calciu și vitamine necesare creșterii și dezvoltării puilor acestora. Niciun alt aliment nu furnizează toți nutrienții necesari, într-un raport ideal pentru organismul puilor, decât laptele.

Fiecare tip de lapte este adaptat exclusiv pentru organismul unui anumit pui. Laptele uman are ca rol de bază stimularea dezvoltării sistemelor nervos și cerebral, în timp ce laptele de vacă susține creșterea și dezvoltarea scheletului osos/musculaturii.

Întrucât compoziția laptelui diferă în funcție de specia căreia îi este destinat, a hrăni un pui sau, mai rău, un bebeluș cu lapte de vacă determină apariția de carențe serioase în organismul acestuia.

De exemplu, laptele de vacă este foarte sărac în acizi grași esențiali, în lipsa cărora organismul bebelușului nu poate produce țesuturile nervos și cerebral. Toți acești factori nu fac decât să împiedice dezvoltarea optimă a bebelușului, predispunându-l la diverse boli și scurtându-i durata de viață.

Laptele de vacă are de patru ori mai multe proteine, și de peste șase ori mai multe minerale decât laptele uman. Aceasta însă nu este o veste bună decât pentru viței. În lipsa unei concentrații așa de mari de nutrienți, vițeii nu ar putea ajunge să cântărească peste 200 de kg într-un an.

Prezența acestei supraconcentratii de proteine și minerale nu este însă un aspect benefic pentru organismul uman. Cantitatea prea mare de proteină de origine animală înseamnă o abundență de factori de creștere, care în organismul adult au un potențial cancerigen. În plus, sistemul nostru digestiv nu poate digera caseina (proteina din lapte), fapt care ne predispune la  contractarea a tot felul de infecții.

Laptele mai are o componentă care ne face vulnerabili în fața infecțiilor: histamina. Doctorul Călin Mărginean spune despre histamină că este una dintre cele mai alergice substanțe, care sporesc drastic sensitivitatea organismului, predispunându-l la alergii și infecții.

Sistemul nostru digestiv nu poate digera nici lactoza (zahărul din lapte), după ce trecem de vârsta de patru ani. Lactoza nedigerată și aciditatea specifică laptelui pasteurizat duc la creșterea numărului de bacterii nesănătoase în intestine. Iar mediul acid, anaerob, creat astfel, favorizează dezvoltarea de celule canceroase în organism.

Alte forme de cancer datorate consumului de lactate sunt: cancerul de prostată, cancerul ovarian, cancerul la sân, cancerul de colon și cancerul testicular. În cartea Studiul China, autorul scrie că unul dintre principalii factori care promovează dezvoltarea cancerului este caseina:

„ …caseina afectează felul în care celulele interacționează cu carcinogenii, felul în care ADN-ul reacționează la carcinogeni și felul în care cresc celulele canceroase ” (p. 79, 2006).

Robert Morse spune că incapacitatea corpului de a descompune laptele are ca rezultat intensificarea producerii de mucus și, implicit, dezvoltarea unor probleme inflamatorii (p. 167, 2009). Mucusul este o secreție internă, produsă de corp pentru a proteja suprafețele membranelor. Această substanță se îngroașă, devenind lipicioasă și tulbure când ingeram alimente toxice.

Colon sanatos vs colon toxic placa mucoidalaLaptele este de departe cel mai iritant aliment pentru tractul gastrointestinal. În combinație cu amidonul, mucusul creat datorită consumului de lapte duce la formarea de plăci mucoidale pe pereții intestinali.

Un alt factor care face laptele de vacă nesănătos constă în hormonii de creștere cu care sunt injectate bovinele, pentru a le spori producția de lapte. Robert Morse afirmă că acești hormoni duc la dezvoltarea celulelor canceroase în organismul uman. Hormonii de creștere  (rBGH) stimulează funcționarea sistemului endocrin (în special tiroida și suprarenalele), fapt care duce la dezechilibre hormonale serioase.

Laptele are un rol important și în apariția bolilor cardiovasculare. Afecțiunile sistemului cardiovascular reprezintă principalul motiv de deces în țări ca Marea Britanie și SUA, unde oamenii consumă lapte cu regularitate. Studii publicate în Revista Internațională de Cardiologie, atestă faptul că laptele promovează bolile cardiovasculare atât datorită cantității mari de colesterol și de grăsimi conținute, cât și datorită caseinei, lactozei și carbohidraților prezenți în lactate.

Laptele favorizează apariția diabetului în organism. Cu cât consumăm mai mult lapte și produse lactate, cu atât mai mare este riscul să ajungem să suferim de diabet. Însă cu cât consumăm mai multe vegetale și mai puține lactate, cu atât scade mai dramatic acest risc. Acestea sunt concluziile unui studiu intercultural, realizat pe copii din 40 de țări diferite.

În consecință, laptele este un aliment sănătos, însă nu pentru consumul din perioada adultă. Este sănătos doar pentru sugarii din specia pentru care este destinat.  Consumul de lapte după perioada înțărcării are consecințe dramatice asupra organismului, care depășesc cu mult puținele lui beneficii.

Este laptele o sursă bună de calciu?

Laptele de vacă are o concentrație mai mare de calciu, decât de magneziu, fapt care îngreunează enorm asimilarea calciului în organism. Se estimează că organismul nostru de-abia reușește să asimileze cel mult 20% din concentrația de calciu a laptelui de vacă. Și asta doar în cazul în care acesta e crud, adică nepasteurizat și nefiert. Laptele pasteurizat este acid, fapt care crește riscul de apariție a calculozei, epuizare musculară, inflamația tractului gastrointestinal și alte afecțiuni.  (Robert Morse, p. 169).

Dr. Morse adaugă că prin prepararea termică a laptelui se distrug toate vitaminele solubile în apă, în special vitamina C și complexul B. Fie

rberea laptelui determină saturarea grăsimilor și formarea de legături glicozidice cu proteinele, mărindu-le potențialul alergen.

Dr. Călin Mărginean afirmă că raportul dintre acizii grași săturați (grăsimile solubile) și cei nesaturați (grăsimile lichide) trebuie să fie de 1/4 sau 1/5 ca să se poată asimila calciul. Iar în cazul laptelui de vacă valoarea raportului este 1. Ceea ce înseamnă că laptele de vacă nu este defel o sursă sigură de calciu.

Potrivit dr-ului Mărginean, mucusul produs la nivel nazal, bronșic și intestinal datorită consumului de lactate crește riscul infecțios și astmatic. În consecință, va scădea drastic rata de asimilare a vitaminelor și a mineralelor, favorizând astfel absorbția toxinelor.  Ceea ce înseamnă că laptele de vacă nu are doar rolul de a îngreuna foarte mult absorbția calciului, ci și de a crea un mediu propice de absorbție a toxinelor.

Lapte, branzeturi, produse lactate

Lapte, produse lactate

Probabil te gândești deja că dacă nu poți să-ți iei calciul din lapte, poate vei reuși să-l iei din brânzeturi. Nu te sfătuiesc să faci asta. Gândește-te că dacă laptele are așa efecte dramatice asupra corpului, atunci ce rezultate poate avea consumul aceluiași lucru, numai că într-o formă mult, mult mai concentrată?

Într-un litru de lapte există 500 de mg de sodiu. Este nevoie de 7-9 l de lapte pentru a face un kilogram de brânză. Asta înseamnă că un kilogram de brânză poate avea până la 4500 de mg de sodiu. Concentrația mare de sodiu din laptele de vacă împiedică absorbția calciului în organism. Mai mult, în cazul unui consum îndelungat, are ca efecte apariția cariilor, a artritei, a osteoporozei și a bolilor autoimune.

În cartea Medicamente miraculoase pe care nu le cunoașteți, Chase Ravel scrie:

„ Proteinele si fosforul aflate în cantitate mare in laptele de vacă, fac ca organismul sa PIARDĂ mai mult calciu decat câștigă”. (p. 98)

Întrucât sistemul nostru digestiv nu este făcut să digere lapte după vârsta de trei ani, și cu atât mai puțin laptele altei specii, este nevoit să ia măsuri drastice pentru a neutraliza acidul lactic prezent în lactate.

Doctorul Robert Young spune că organismului nostru nu-i rămâne altă soluție decât de a destabiliza rezervele de calciu avute pentru a putea contracara acțiunea acidului lactic. Fapt care explică foarte bine carențele de calciu pe care le au cei care consumă lactate.

Prin urmare, laptele de vacă nu este o sursă bună de calciu pentru organismul uman. Beneficiile palide pe care ni le aduce pălesc în fața efectelor negative pe care le are asupra corpului nostru.

Cele mai bune surse de calciu sunt exclusiv de natură vegetală. Corpul nostru este făcut să consume 100% produse vegetale și, prin urmare, asimilăm cel mai bine calciul prezent în legume și fructe.

Robert Morse spune că asimilarea optimă a calciului se face în prezența magneziului, cel mai bun raport între calciu și magneziu existând în vegetale. Salatele cu frunze verde închis au o cantitate foarte mare de calciu, magneziu și flavonoide, combinația ideală pentru absorbția optimă a acestor nutrienți.

Exemple de astfel de salate sunt: urzicile, măcrișul, rucola, kale, spanacul (nu frunzele tinere, ci cele mature sunt recomandabile, datorită prez

enței unei toxine- acidul oxalic- în primele), valeriana, salata romană, etc.

Alte surse excelente de calciu sunt: semințele de susan, semințele de chia, migdalele, nucile, semințele germinate, vlăstarii, algele (spirulină, wakame, dulse, chlorella). Ca să-ți faci o idee, semințele de susan conțin 975 mg de calciu/100 de g (sursă), 100% asimilabili, față de lapte, care conține doar 113 mg/100 de g.

Nimeni nu spune că trebuie sa te privezi de gustul sau textura specifice laptelui. Soluția este foarte simplă: laptele din semințe sau nuci. Ai nevoie doar de un blender sau de o râșniță pentru a-l face și țin să-ți spun că e foarte gustos. În plus, e foarte sănătos și gata cât ai zice… lapte!

Poate laptele să prevină osteoporoza?

Tesut osos normal si tesut osos cu osteoporoza

Tesut osos normal si tesut osos cu osteoporoza

În primul rând, ce este osteoporoza? Este o boală care afectează drastic organismul, scăzând dramatic densitatea oaselor.

Doctorul Robert Morse spune că osteoporoza este o „afectiune în cadrul căreia se pierd mineralele din oase, acestea devenind tot mai poroase și mai fragile.” Potrivit lui, această boală se datorează acidozei și hipotiroidiei.

Numai în America se ajunge la costuri anuale de peste 10 miliarde de dolari investiți în tratarea osteoporozei. Problema majoră este că e o boală pe care nu o poți descoperi întotdeauna la timp, mulți oameni aflând că suferă de osteoporoză de-abia atunci când au o fractură. Se estimează că în SUA, una din două femei cu vârste de peste 50 de ani și unu din opt bărbați vor suferi o fractură osteoporotică în acest cadru de vârstă.

Într-un studiu făcut de cercetători de la Universitatea Harvard, pe 78 de mii de femei, pe durata a 12 ani, s-a demonstrat faptul că acele femei care au folosit laptele și derivatele lui ca surse de calciu au avut mai multe fracturi osoase decât cele care evitau aceste produse.

Țările cu cel mai mare consum de lactate pe cap de locuitor (în special SUA, Anglia, Suedia și Canada) au cea mai mare incidență a apariției osteoporozei din lume. Ceea ce nu face decât să evidențieze faptul că o alimentație în care laptele și derivatele lui ocupă un loc important, nu numai că nu previne osteoporoza, ci e responsabilă de apariția acestei boli.

Os normal si os cu osteoporoza

Os normal si os cu osteoporoza

Dr. Neal Barnard afirmă că decalcifierea oaselor, apărută în special la femeile aflate la menopauză se datorează, în primul rând dietei și stilului de viață adoptat. Iar consumul de lactate și sedentarismul sunt factorii de bază în declanșarea osteoporozei.

În Jurnalul American de Nutriție Clinică (p. 61, 1995) se afirmă urmatoarea concluzie:

proteinele din lactate cresc producția de acid din sânge, care va fi neutralizat prin mobilizarea calciului din oase”.

În Jurnalul American de Epidemiologie (p. 139; 1994) apare urmatorul lucru:

„ Consumul de produse lactate, în special la varsta de 20 de ani, a fost asociat cu un risc crescut de fracturi la sold… metabolismul proteinelor din dietă cauzează o creștere a excreției urinare a calciului”.

Cercetători de la Universitatea Yale au descoperit, în urma analizării a 34 de studii, publicate in 16 țări, că statele cu cea mai mare incidență a osteoporozei sunt cele în care se consumă cele mai mari cantități de lactate și carne.

Persoanele care au consumat, în medie, mai mult de 1000 de mg de calciu pe zi, din surse animale, sunt de nouă ori mai predispuse la fracturi de sold, decât cele care aveau un consum de 196 de mg de calciu pe zi. McDougal spune ca oamenii care consuma cel mai mult calciu, din sursă animală, au cele mai slabe oase și cea mai mare rată de osteoporoză.

Laptele: nutritiv sau toxic pentru organism?

Încă mai crezi că laptele este sănătos pentru adulți? Că este cea mai bună sursă de calciu? Sau că previne osteoporoza?

Există o singură soluție: descoperă-l pe cont propriu. Caută-l pe internet, citește cărți de specialitate, abonează-te la reviste medicale, uită-te la documentare pe această temă.

Și, mai ales, fă un test pe propria piele: renunță o perioadă la lactate și vezi cum te simți. Fă o comparație: înainte și după. Și comentează la finalul articolului la ce concluzii ai ajuns.

Ce m-a interesat a fost să plantez o sămânță … a îndoielii. Să-ți arăt și aspectele negative legate de consumul lactatelor. Aspecte pe care industria laptelui are tot interesul să le țină ascunse. Să te impulsionez să descoperi singur adevărul despre lactate.

Și, mai ales, să-ți arăt că există alternative sănătoase la consumul de lactate. Frunzele închise la culoare, algele, semințele și nucile sunt cele mai bune surse de calciu, asimilabil de organismul nostru. Din nuci și semințe se pot face atât lapte, cât și brânzeturi foarte gustoase. Te invit să-mi urmărești blogul, pentru a descoperi cum să-ți faci singur „lactate” vegetale, cu adevărat sănătoase și delicioase.

Decizia îți aparține, eu oricum îți doresc să fii sănătos/sănătoasă.

Surse de informare:

Robert Morse, Să trăim sănătos fără toxine, Ed. Paralela 45, 2009

Chase Ravel, Medicamente miraculoase, pe care nu le cunoașteți încă, Ed. Elit, din Calciul și produsele lactate, de Călin Mărginean

Robert Young, Miracolul PH, Ed. Paralela 45, 2005

Dr. T. Colin Campbell și Thomas M. Campbell II, Studiul China, Ed Adevar Divin 2006

Călin Mărginean, Calciul și produsele lactate (videoconferință)

Sursa web: www.rawlifestyle.ro


 Informează-te dacă vrei să fii sănătos
Vrei să fii sănătos?

Dacă vrei să primești informații interesante, practice și utile, înscrie-te aici

, , , , , , , , , ,

20 Responses to Laptele: importanta si efectele lui asupra organismului

  1. Jolyon M'Bei 27 iulie 2013 at 12:49 pm #

    Laptele = not good.

  2. Jolyon M'Bei 27 iulie 2013 at 1:16 pm #

    Ai zis-o chiar tu…ai citit juma de articol poate nici chiar atat. Deci citeste ! Asa cum si zice la sfarsitul articolului documenteaza-te si din alte carti sau documentare (youtube etc…) si pe urma vorbim. Chestia generala este sa NU MAI CREDEM CA PROSTII TOT CE VOR"UNII" SA CREDEM !!!

  3. Perianu Sorin 27 iulie 2013 at 2:01 pm #

    am crescut la tara si am mincat lapte de capra..si uite..ca nu am murit…fac sport ,, miscare..si folosesc laptele ca aliment constant see you cereale…..daca stii sa iti asculti corpul….va rezolva el ce trebuie…,.,, repet..faceti miscare si o sa aveti o sanatate de fier.

    • TILICA CUSCA 8 mai 2016 at 11:44 am #

      De ce copii de la tara sunt mai sanatosi iar ca adulti au mai putine afectiuni decit cei care nu au consumat lapte ! o spun din experienta, am 67 de ani iar fratele meu 76 si nu suferim de nimic chiar nimic ! tensiune arteriala 13\7 respectiv 14/8 fara colesterol si suntem consumatori de lapte proaspat si batut cumparat de la o ferma din Pantelimon .Cumparam pt familie cinci persoane 12litri din care facem si batut iar cind facem brinza cumparam 16 litri ! Toata familia avem o stare de sanatate foarte buna verificata anual .

      • Claudiu Pastor 9 mai 2016 at 12:34 pm #

        Draga dle Tilica, sa va dea Dumnezeu sanatate in continuare.
        Parerea mea este ca oamenii de la tara sunt mai sanatosi in general din cauza conectarii cu natura, a statului afara in soare si nu la bec cum stau tinerii din ziua de azi, a muncilor fizice zilnice pe care le fac. Pe langa asta, atat timp cat nici nu se uita la TV sa se mai enerveze din cine stie ce motiv, ei sunt mai linistiti, au mintea mai calma si mai libera, sunt mai putin stresati. Toate astea impreuna cu alimentatia sunt lucruri care conduc la procesul de imbatranire, doar ca e greu de cuantificat fiecare cu cat aport vine si daca este bun sau mai putin bun.
        Doamne ajuta

  4. Aura Ledaru 27 iulie 2013 at 2:19 pm #

    Subscriu!!!

  5. Gafitanu Dorin 27 iulie 2013 at 1:04 pm #

    Pai daca laptele nu e bun atunci inghetata cu continut mare de lapte e buna ? 🙂 Recunosc, am citit cam jumatate din articol, e foarte lung si pe alocuri… stupid. Cred ca organismul uman are capacitatea de a elimina ce nu ii convine si de a retine ce are nevoie. Dar, poate e vorba doar de laptele de vaca. Laptele de capra este bun ? As vrea sa stiu ce as putea manca cu adevarat sanatos fie si leguma, fara sa fi fost crescuta cu picatura, modificata genetic sau in climat controlat. Eu unul nu am cunostiinta ca ar exista ceva "curat" pe acest pamant suprapopulat.

  6. Nastase Daniela 27 iulie 2013 at 9:09 pm #

    da, astazi se suprima ceea ce produc cei de la tara si se face propaganda ca ar avea tot felul de microbi,lasa ca-i bun laptele pasteurizat de cinci ori din marketuri si se spune ca-i sterelizat si sanatos.

  7. Diana Di 27 iulie 2013 at 6:12 pm #

    Dorin, prin comparatie laptele de capra e mai bun decat cel de vaca pt ca e mai alcalin si pt ca e mai gras si mai concentrat se apropie mai mult de laptele matern, dar asta cu conditia sa nu fie degresat si de preferinta nu din supermarket (care provine de la animale indopate cu hormoni si medicamente. Femeile insarcinate nu au voie sa ia medicamente nici macar sa foloseasca extern creme cu medicamente, tocmai ca se transmit in lapte). Si tot comparativ, daca e crud e mai bun decat fiert (fiindca in felul asta grasimile nu-s procesate, aduse peste o anumita temperatura). Efectul de acidifiere a sangelui dupa ce consumi oricum se produce (si in cazul consumului de carne si mai mult), dar intr-o anumita masura organismul poate regla asta, mai ales daca mananci alcalin in rest, acuma e vorba si de cantitate. Sigur ca si in inghetata e un mic% de lapte si in alte produse, dar una e sa mananci o inghetata din cand in cand sau sa bei un lapte de capra de la tara daca chiar simti nevoia si alta e sa mananci lapte si branza zilnic, eventual si super procesate din magazine.

  8. Dorin Sterian 28 iulie 2013 at 10:50 am #

    Corect

  9. Florin DeNicaieri 31 iulie 2013 at 1:55 pm #

    intrebare logica : de ce ai bea lapte daca esti adult? de ce ai suge un biberon daca esti adult? de ce te-ai deplasa in carucior daca ai invatat sa mergi si nu ai nici o dezabilitate locomotorie?

  10. Forall Atlantis 22 august 2013 at 9:28 am #

    Intr-adevar miscarea este foarte importanta, dinamieaza intreg organismul si procesele acestuia. In alta ordine de idei, odata cu varsta, aceste procese devin mai lente indiferent de cata miscare se face, iar alimentatie necorespunzatoare duce la numite depuneri care produc disfunctii.

  11. Forall Atlantis 22 august 2013 at 9:33 am #

    Gafitanu Dorin, mananca multe legume si fructe, mai ales in sezonul acestora, dar mai ales sa-ti asculti corpul si sa fi atent la el, el da semnale in functie de ceea ce-i lipseste.
    Sa nu picam in latura conspirativa cum ca Pamantul este suprapopulat si mancarea este modificata, desi stiu ca asa este, dar poti sa incerci sa-ti procuri mancare de la tzaranii care cultiva ei legumele. Mancare ceva mai sanatoasa gasesti la altitudini ceva mai mari si departe de orase.

  12. Forall Atlantis 22 august 2013 at 9:34 am #

    Unii considera ca aduce aport de calciu care este benefic organismului, cam asta este explicatia celor care il consuma.

  13. Forall Atlantis 29 noiembrie 2013 at 5:02 pm #

    Foarte bine punctat Sanda.
    Este si important si util ca oamenii sa intalneasca exemple plare de persoane care au inteles aceasta problema a laptelui, altfel vor considera ca este o simpla poveste.
    Oricum recomand ca fiecare sa-si asculte corpul cu atentie si sa consume atat cat considera, dar sfatul este, asa cum zicea si Sanda, sa consumam moderat lapte.

  14. Sanda Serban 29 noiembrie 2013 at 3:24 pm #

    Fiind o consumatoare inraita a laptelui si produselor din lapte am ajuns la concluzia ca laptele si derivatele lui mi-au facut rau.De cand ma stiu eu am avut tot timpul nevoie de calciu gluconic pentru a-mi acoperii carenta de calciu si nu numai aceasta problema .Dupa 1 an de cand am renuntat a mai consuma lactate, carentele au disparut precum si problemele de sanatate. Poate ca ar trebui sa tinem cont de piramina alimentelor si sa ne hranim sanatos , vom vedea ca laptele si derivatele din lapte sunt undeva pe trapta 3 daca nu ma insel , deci spre varful piramidei.Asta insemnand ca se vor consuma numai ocazional .

  15. Sanda Serban 29 noiembrie 2013 at 7:36 pm #

    Forall Atlantis – As mai adauga si faptul ca laptele si produsele derivate lui creeaza un mucus in interiorul organismului uman, mucus din care se hraneste ceula canceroasa, care se poate localiza oirunde in organism dar eista o zona mai sensibila aceasta fiind colonul .

  16. George Roman 10 iunie 2016 at 10:25 pm #

    Omul e facut sa fie ierbivor? Oare in ce tratat de fiziologie umana ai citit? Asta e buna pentru pastila de ras! :))))))))

    • Claudiu Pastor 4 iulie 2016 at 11:22 pm #

      Dr. Calin Marginean
      Dr. Robert Morse
      Acestia sunt doar doi doctori, care, daca citesti despre munca lor, te va ajuta sa intelegi diferentele intre carnivorele (C) ; ierbivorele (I) ; omul (O) si de ce omul este frugivor.
      Curand am sa si postez un articol ceva mai explicit si in acelasi timp concis, pentru a aduce argumente in rezolvarea acestui „mister”.

  17. mircea darie 12 iunie 2016 at 3:52 pm #

    Dupa numeroase studii, s-a descoperit ca laptele de vaca contine un hormon similar cu insulina care ajuta la dezvoltarea viteilor.Acesta odata patruns in organismul uman are efecte devastatoare asupra sanatatii.Hormonul de crestere blocheaza sistemul de autoaparare si distrugere al celulelor canceroase,favorizand instalarea cancerului si dezvoltarea acestuia.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.